oktober 1965
architecten: N. van der Laan, W. Hansen & H. van Hal
Het monumentale bakstenen schoolgebouw is in carré-vorm gebouwd om een voor de Bossche School karakteristieke binnenplaats. Wat opvalt zijn de massieve bouwvolumes, de sobere detaillering, de natuurlijke kleuren en de heldere composities van de ruimtes. |
vervaardiger: Leo Geurtjens
Het is een strakke en hoekige, sterk vereenvoudigde beeltenis van een zittende Moeder Maria met kind op een uitstekende sokkel ter hoogte van de daklijst. Het beeld is geplaatst in het kader van de rijkspercentage-regeling, doch enkele jaren later dan de bouw van de school (1960). |
Context(Bouw)historie:Het Sint Janslyceum is één van de meest bekende middelbare scholen in Den Bosch, nauw ingebed binnen de onderwijshistorie van de stad. Het huidige schoolgebouw aan het Sweelinckplein vormt een omvangrijk complex dat tot stand kwam in 1961-1963. De bekende Bossche bisschop W. Bekkers zegende het gebouw op 18 september 1963 in en op 28 oktober vond de officiële opening plaats. Bossche Schoolarchitect Nico van der Laan c.s. leverde het ontwerp voor het complex, waarbij samenwerking werd verleend door de al even vermaarde architect M.J. Granpré-Molière. Het complex neemt een belangrijke stedenbouwkundige positie in binnen de aanleg van de uit de jaren 1950-1960 daterende wijk Zuid.Deze voor de middenklasse gerealiseerde wijk is aangelegd naar een ontwerp van het Rotterdamse bureau Kuiper, Gouwetor, De Ranitz en Bleeker, in samenwerking met de dienst Gemeentewerken. Langs de als een hoofdverbinding fungerende Pettelaarseweg - waarvan het tracé al voor de aanleg van de wijk bestond - is geheel overeenkomstig de naoorlogse stedenbouwkundige uitgangspunten hoogbouw gerealiseerd. Pas daarachter ervaart men het intieme karakter van de door laagbouw bepaalde woonbuurtjes. Waar de Pettelaarseweg een knik vormt bevindt zich het Sweelinckplein met rondomliggende hoogbouw. Dit plein fungeert als een scharnierpunt en hier vormt het markant opgezette Sint Janslyceum dan ook een belangrijk focuspunt. De situering van schoolgebouwen maar ook kerken of andere belangrijke (semi-)openbare gebouwen aan een plein - zoals dit in de naoorlogse stedenbouw gewoonlijk werd nagestreefd - accentueert de betekenis van een plein als centraal ontmoetingspunt. De later gebouwde winkel op het plein doet afbreuk aan de stedenbouwkundige opzet. Het Sint Janslyceum vindt zijn oorsprong in 1918. In dat jaar begonnen het voor jongens bestemde r.k. Sint Janslyceum en het voor de meisjes bestemde Marialyceum in een provisorische locatie aan de Zuidwillemsvaart met het geven van lessen. De twee scholen stonden bekend onder de naam R. K. Lycea en als zodanig zouden ze later ook de nieuwbouw aan het Sweelinckplein in gebruik nemen. Vanaf 1922-1923 waren deze scholen pal in de binnenstad gevestigd, op de terreinen van het vroegere bisschopshuis aan de Hinthamerstraat. Het in de zijgevel van de aula aan het Sweelinckplein geplaatste tegelmozaïek is van deze locatie afkomstig. Ook na de verhuizing naar het Sweelinckplein bleef de strikte scheiding tussen jongens en meisjes gehandhaafd, met afzonderlijke afdelingen en lokalen. Zoals ook elders in het katholieke onderwijs kwam hieraan op den duur evenwel een einde. Het Marialyceum is in 1973-1974 afzonderlijk verder gegaan en verhuisde naar de Rompertsebaan (Jeroen Boschcollege). Het Sint Janslyceum telt tegenwoordig maar liefst zo’n 2100 leerlingen terwijl het gebouw is ontworpen voor 1850 leerlingen. De noodvoorzieningen dei daarvoor zijn aangebracht, zullen na de uitbreiding van de school verdwijnen. In 1959 kocht de in Tilburg gevestigde stichting “Ons Middelbaar Onderwijs” (OMO) de grond aan die bestemd was voor de bouw | 2 |
van het nieuwe Sint Janslyceum. Nog in hetzelfde jaar kon de bouwvergunning worden aangevraagd. Voor het maken van het ontwerp werden niet de geringste architecten gekozen, te weten het in Rosmalen gevestigde bureau van Nico van der Laan (1908-1986), W.A.J. Hansen (1905-1989) en H. van Hal (1920) en in samenwerking met de vermaarde prof.ir. M.J. Granpré-Molière (1883-1972). Raadgevend ingenieur was L.H. Huydts. Er werd begonnen met de evenwijdig aan het Sweelinckplein gelegen vaklokalenvleugel, waarna de door een carré gevormde hoofdmassa met kapel verrees. De diverse vleugels werden opgezet volgens het corridorsysteem. Architect M.J. Granpré-Molière was als hoogleraar te Delft de grondlegger van de zogeheten Delftse School. Deze traditionalistische richting baseerde zich op de vormentaal van de klassieke Hollandse architectuur, met de nadruk op een ambachtelijk en ‘puur’ karakter. Baksteengebruik en de toepassing van pannendaken vormen enkele van de meest in het oog springende kenmerken. Lange tijd gold de Delftse School als een ‘katholieke stijl’ bij uitstek. Verder was Granpré-Molière geen onbekende in het katholieke Den Bosch. In 1936-1937 had hij immers de nieuwe kapel van het Groot-Seminarie in Haaren gebouwd, een sleutelvoorbeeld in zijn oeuvre. Nico van der Laan is juist één van de meest in het oog springende vertegenwoordigers van de Bossche School. In tegenstelling tot haar Delftse pendant ontwikkelde zich deze richting pas na de oorlog. Het waren de vanaf 1946 door de broers Nico en Dom Hans van der Laan in Den Bosch gegeven cursussen Kerkelijke Architectuur die de basis vormden voor de Bossche School, die eveneens mag worden gezien als een ‘katholiek ingebedde’ architectuurstroming. Zowel bij de Delftenaren als bij de Bosschenaren vormen de klassieke motieven een belangrijk uitgangspunt. De door ingetogenheid en een vrij robuust karakter gekenmerkte architectuur van de Bossche School laat zich dan vooral bepalen door het evenwichtige spel van maten en verhoudingen. Juist de ruimtelijke samenhang, gebaseerd op het verhoudingsgetal waarin eenieder grootte ervaart, vormde voor de Bossche School-architecten de leidraad voor nieuwe ontwerpen. Ook het Sint Janslyceum wordt gekenmerkt door een ingetogen karakter met de nadruk op het spel van ruimte en massa. Van een bijzondere betekenis is de opzet in de vorm van een carré met binnenhof, waardoor is aangesloten bij het klassieke bouwtype van de omsloten cour. Niet alleen de antiek-Romeinse bouwkunst wordt hierin weerspiegeld maar bijvoorbeeld ook de traditionele kloosterarchitectuur. Een regelrecht citaat uit de Romeinse en vroegchristelijke bouwkunst is de op de binnenplaats gesitueerde (voormalige) kapel waaraan overigens ook is meegewerkt door de Bossche architect Gerard Wijnen. Dit | 3 |
bouwdeel is opzet als een cirkelvormige centraalbouw en wordt aan de binnenzijde gekenmerkt door een opmerkelijke ‘dubbelwandigheid’. De van nissen en vensteropeningen voorziene dubbele wanden scheppen zowel aan de binnen- als de buitenzijde van het gebouw een bijzondere ruimtewerking. Ze tonen verwantschap met de dubbele schaal van bijvoorbeeld Renaissance-koepels. Een lantaarn met een smeedijzeren topkruis bekroont het gebouwtje. Een krachtig lijnenspel, robuust schoonmetselwerk met platvolle voegen, uit halve grèsbuizen bestaande daklijsten alsook een vanuit de buitenruimte in de hal gestoken toegangsportaal vormen de overige kenmerken die zo karakteristiek zijn voor de Bossche School. Op diverse plekken is het gebouw verlevendigd met toegepaste en monumentale kunst. Hierboven is al gewezen op het uit omstreeks 1920-1925 daterende tegeltableau tegen de aula, maar verder zijn er diverse speciaal voor het nieuwe gebouw gemaakte kunstwerken te zien. Het meest in het oog springend binnen het interieur is dan het in een gemengde techniek uitgevoerde wandmozaïek in de entreehal, gecombineerd met de sgraffito-techniek. Dit uit 1962 daterende werk is van de hand van de bekende Bossche kunstenaar Marius de Leeuw (1915-2000) die diverse kunstwerken in deze stad op zijn naam heeft staan, onder meer in de Sint Jan. Aan de buitenzijde vallen enkele beeldhouwwerken op, waaronder het volgens het type van de Sedes sapientiae uitgevoerde Madonnabeeld aan de voorkant van het complex. De maker hiervan is onbekend. Ligging:Het complex bevindt zich aan de zuidwestzijde van het Sweelinckplein die de knik in het tracé van de Pettelaarseweg markeert. De school is met de voorgevel op het plein gericht en sluit aan de achterkant aan op een langs de Pettelaarseplas gelegen pad. Langs de westzijde wordt het complex omsloten door de Platostraat. Aan de oostkant bevindt zich de Homeruslaan. | 4 |
BeschrijvingAlgemeen (hoofdvorm, kap):Het complex bestaat uit diverse, deels vrijstaande bouwdelen. De aan de oostzijde van het terrein gelegen hoofdmassa heeft de vorm van een carré met binnenhof en bestaat uit vier op elkaar aansluitende vleugels. Ze zijn drielaags en voorzien van platte daken met mastiekdekking. In de zuidoostelijke hoek van de binnenhof bevindt zich een cirkelvormige kapel. Ook deze heeft een plat dak met mastiekdekking. De kapel wordt bekroond door een lantaarn met een smeedijzeren topkruis.Aan de buitenzijde van de carré sluit op de noordoostelijke hoek een ruime aula aan, met een rechthoekige plattegrond. Qua hoogte komt deze overeen met twee-en-een-halve bouwlaag. Ook hier een plat dak met dekking als genoemd. Via de langs de voorgevel van de school gelegen gaanderij (entreehal) wordt de aula met de hoofdmassa verbonden. Hetzelfde geldt voor de op de noordwestelijke hoek van de carré aansluitende praktijkvleugel, met rechthoekige plattegrond. Ook hier twee bouwlagen en een dak als genoemd. Langs de westzijde van het terrein bevindt een vrijstaand bouwdeel met gymzalen. Dit op een rechthoekig grondplan opgetrokken gebouw komt in hoogte overeen met twee bouwlagen. Plat dak met dekking als genoemd. De diverse gevels van het gebouw zijn gemetseld in rosebruine baksteen in wild verband en met grove platvolle voegen. Lijsten met halve grèsbuizen vormen de gevelbeëindiging. De stalen buitenkozijnen en ramen zijn grotendeels vervangen door aluminium (met inachtneming van de authentieke vensterindelingen en breedtematen). Voorgevel:De gevel van de aan de voorzijde (noordkant) van de hoofdmassa gelegen entreehal heeft een transparant karakter. Hoog doorgestoken vensters met roedenverdeling voorzien de hal van daglicht en liggen ingeklemd tussen gemetselde geveldammen. Ze hebben betonlateien en boven de middelste vensters wordt hier in bronzen belettering de schoolnaam vermeld. In het midden bevindt zich een via een met leisteen betegeld bordes bereikbaar toegangsportaal dat is doorgestoken in de hal. Langs de bovenzijde is het portaal verlevendigd met een keramisch sierfries, doorlopende in de hal.Omdat de entreehal minder hoog is doorgestoken dan de hierachter liggende schoolvleugel liggen de bovenste bouwlagen hiervan in het zicht. Ze ontvangen daglicht via een vensterreeks onder een ononderbroken doorlopende latei. Hierboven bevindt zich een reeks op grote afstand van elkaar liggende kleine vensters. De ten westen van de hoofdmassa liggende praktijkvleugel heeft aan de voorzijde op beide verdiepingen een ononderbroken doorlopende reeks met lokaalvensters. | 5 |
vensters hebben een staand formaat en zijn voorzien van roedenverdeling. Op beide verdiepingen zijn ze onder een doorlopende latei gevat. Verder hebben ze witgekeimde dagkanten. Aan de voorkant van de ten oosten van de hoofdmassa gelegen aula bevindt zich langs de onderste gevelhelft een onder een gezamenlijke latei gevatte vensterreeks met daaronder enkele kelderlichten. Rechtsboven langs de daklijst bevindt zich een betonnen Madonnabeeld (Sedes sapientiae). Zijgevels:Zowel de aan de buitenzijde van het complex als de langs de binnenhof gelegen gevels van het carré-vormige bouwdeel worden gekenmerkt door vensterreeksen. Op de bovenverdiepingen zijn ze vergelijkbaar als voornoemde vensterreeksen van de praktijkvleugel. In een afwijkende opzet zijn de vensters op de begane grondverdiepingen. Hier betreft het juist geen doorlopende vensterreeksen maar vrijliggende exemplaren onder een afzonderlijke latei en met een breder formaat.Aan de oostelijke en westelijke buitenzijde van de carré markeren de op de uiteinden van de gevels gelegen en langs de verschillende bouwlagen doorgestoken vensters de ligging van de trappenhuizen. Van deze vensters zijn de naar het zuiden toe gelegen exemplaren verlevendigd met een natuurstenen beeldhouwwerk (de vier evangelistensymbolen, in tweetallen gerangschikt). Achtergevel:Aan de achterzijde (zuidkant) van de carré is de gevel vergelijkbaar als aan de zijkanten. Op de rechter gevelhoek bevindt zich hier (verscholen achter struikgewas) de eerste steen van het gebouw. Deze is uitgevoerd in hardsteen en voorzien van een tekst en datering (21 maart 1961). De achtergevel van de praktijkvleugel is als aan de voorkant van dit bouwdeel.Ruimtelijke indeling:Het schoolcomplex is opgezet volgens het corridortype. In de carré-vorm bevinden zich langs de gevels van de binnenhof gelegen gangen, met de klaslokalen langs de buitengevels van het gebouw. In de praktijkvleugel bevinden zich juist middengangen met aan weerskanten gelegen lokalen. De hoofdentree leidt naar een ruime toegangshal met een hoofdtrappenhuis. De secundaire trappenhuizen bevinden zich op de uiteinden van de schoolgangen. | 6 |
Constructies:Het gebouw bestaat uit een constructie in gewapend beton, bekleed met baksteen. Spouwmuren. De platte daken zijn opgezet op basis van een houten balklaag waarop teervrij dakvilt werd gelegd.Interieurelementen:Binnendeuren, puien en ramen in hout. Betonnen trappen. In de trappenhuizen en de toegangshal zijn de vloeren in leisteen betegeld. Alhier ijzeren hekwerken met leuningen in mipolam.De aula is voorzien van een houten podium met een trapje en heeft een met houtbeschot afgewerkte tribune. In de nu als een mediatheek ingerichte kapel is omwille van de functiewijziging later een verdieping ingebouwd. De karakteristieke dubbelwandigheid is evenwel zichtbaar gebleven. De dubbelwandigheid is gecombineerd met inhammen en uitgespaarde openingen die een zicht bieden op de vensters. Een in één van de inhammen gelegen hardstenen plaat verwijst naar de locatie van het tabernakel. Een oculus biedt zicht op de lantaarn. De toegangshal van de school is langs de zuidzijde verlevendigd met een breed doorlopend wandmozaïek met sgraffito (Marius de Leeuw, 1962). Het in een chromatische kleurstelling uitgevoerde mozaïek toont onder meer enkele gestileerde figuren. In de langs de noordzijde gelegen vensters van de hal bevindt zich abstract glas-in-lood in een veelkleurige opzet. Zoals hierboven reeds vermeld loopt het keramische fries van het toegangsportaal aan de halzijde door. Ook hier zijn gestileerde figuren te zien. | 7 |
Erf, bijgebouwen, diversen:De in de binnenhof gesitueerde voormalige kapel bestaat langs de onderste gevelhelft deels uit een inpandige gaanderij met gebogen gevelnissen. Deze gaanderij markeert de dubbelwandigheid die ook aan de binnenzijde van dit bouwdeel zichtbaar is. Langs de bovenste gevelhelft bevinden zich in tweetallen gekoppelde vensters. Waar de kapel via een verbindingslid aansluit op de hoofdmassa bevindt zich een uitgebouwd portaal met daarnaast een (waarschijnlijk oorspronkelijk binnen gesitueerd) voormalig wijwatervat in hardsteen.Het schoolcomplex is verder gecombineerd met een vrijstaand bouwdeel met vier gymzalen, en heeft twee afzonderlijke dienstwoningen (Homeruslaan 5 en Platostraat 6). Het bouwdeel met gymzalen wordt aan de zuidelijke en noordelijke kopzijde voorafgegaan door een lager doorgestoken uitbouw met kleedlokalen/ entreeruimte. De gymzalen zijn aan de westelijke en oostelijke lengtezijde van het gebouw te herkennen aan de hoog doorgestoken vensterreeksen. Per gymzaal zijn de tussen betonstijlen ingeklemde vensters hier gekoppeld onder doorlopende lateien. Omdat het gebouw langs de in noordzuidrichting lopende middenas niet hoger is doorgestoken dan voornoemde uitbouwen liggen ook aan weerskanten van deze as de gevels van de gymzalen in het zicht, met ook hier vensters. De amanuensiswoning en conciërgewoning zijn allebei vrijstaand en gecombineerd met een bijbehorende tuin. In beide gevallen gaat het om een tweelaags woning met een plat dak en met een vergelijkbare vormgeving als het schoolgebouw. In de detaillering ondergingen de woningen vernieuwing welke afwijkt van de authentieke opzet (kozijnen, ramen). | 8 |
Motivering voor plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst1. Architectonische en stedenbouwkundige waardenHet ruim opgezette schoolcomplex van het Sint Janslyceum heeft stedenbouwkundige waarde vanwege de samenhang met de historische gebouwde omgeving. Het markant aan het Sweelinckplein gelegen object vormt hier een belangrijk stedenbouwkundig accent dat een wezenlijk onderdeel vormt van de aanleg van de vanaf de vroege jaren 1950 gerealiseerde uitbreidingswijk Zuid. Het Sweelinckplein markeert er de knik in het tracé van de Pettelaarseweg, een hoofdverbinding in de wijk. Geheel overeenkomstig de contemporaine stedenbouwkundige uitgangspunten fungeert het Sint Janslyceum langs het Sweelinckplein als een bijzonder focuspunt met oriënterende betekenis. Tezamen met de bijbehorende vrijstaande bouwdelen waaronder een afzonderlijke conciërge- en amanuensiswoning vormt het schoolcomplex een waardevol ensemble dat vanuit diverse standpunten in het oog valt.2. Bouw- en/of kunsthistorische waardenHet in 1961-1963 tot stand gekomen schoolcomplex heeft architectuurhistorische waarde als een zowel in- als uitwendig goed en vrij gaaf bewaard gebleven voorbeeld van scholenbouw in Bossche Schoolstijl. In deze betekenis vormt het object een belangrijk voorbeeld van het oeuvre van de vooraanstaande architect Nico van der Laan c.s. waarbij is samengewerkt met de invloedrijke architect M.J. Granpré-Molière. Door zijn markante opzet met een carré-vormige hoofdstructuur, de nadruk op een ingetogen karakter en een evenwichtig spel van maten en verhoudingen geeft het ontwerp een helder beeld van genoemde architectuurrichting. Binnen het oeuvre van Nico van der Laan neemt het Sint Janslyceum een sleutelpositie in en het complex is dan ook van wezenlijk belang voor een evenwichtig overzicht van zijn werken. Van bijzondere betekenis hierbij is de dubbelwandig uitgevoerde (vrml.) kapel die in deze opmerkelijke opzet zeldzaamheidswaarde vertegenwoordigt. Van kunsthistorische waarde zijn de diverse voorbeelden van toegepaste en monumentale kunst in en tegen het gebouw, waaronder een wandmozaïek met sgraffito van de hand van de vooraanstaande Bossche kunstenaar Marius de Leeuw.3. Cultuurhistorische waardenHet bouwwerk heeft cultuurhistorische waarde als een markant voorbeeld van naoorlogse scholenbouw in de gemeente ’s-Hertogenbosch. In de opzet volgens het corridortype en met bijbehorende bouwdelen als een kapel, een aula, een uit vier gymzalen bestaand bouwdeel en afzonderlijke woningen voor aan de school verbonden medewerkers, weerspiegelt het complex op een heldere wijze de contemporaine ideeën over r.k. scholenbouw. Als het vermaarde Sint Janslyceum neemt het complex een bijzondere positie in binnen het scholenlandschap van Den Bosch. Deze instelling speelde (en speelt) een vooraanstaande rol binnen de onderwijshistorie van de stad. Als de huidige locatie van het Sint Janslyceum legt het complex op een heldere wijze getuigenis af van de historie van de R.K. Lycea die deze vanaf de oprichting in 1918 hebben gekend.Het object Sweelinckplein 3, bestaande uit het Sint Janslyceum met bijbehorende bouwdelen (gymgebouw, aula, vrml. kapel, amanuensiswoning, conciërgewoning), is op basis van bovenstaande criteria beschermenswaardig als gemeentelijk monument in de gemeente ‘s-Hertogenbosch. | 10 |
bouwjaar: 1959-1960
| 251 |
2010 |
Robèrt van LithUitbreiding Sint-Jans moet beterBrabants Dagblad vrijdag 30 april 2010 |
|
2010 |
Populair, maar niet onder de architectenDe prijs voor het Beste Bossche Schoolgebouw gaat naar het Sint-Janslyceum van Nico van der Laan, Wim Hansen en Harry van Hal. Het Sint-Jans krijgt een plaquette als herinnering.
Mieske van Eck | Brabants Dagblad woensdag 17 november 2010
|
|
2010 |
Hilde de Haan & Ids HaagsmaSweelinckplein 3Gebouwen van het Plastisch Getal (2010) 135 |
|
2011 |
Sint-Jans pas in 2014 groter• Uitbreiding Sint-Janslyceum pas op zijn vroegst halverwege 2014 klaar.• Discussie over glazen uitbreiding kantine in binnentuin. • Direkteur hekelt opstelling Welstand en Monumentenzorg en trage procedures.
Tilly van Uffelen | Brabants Dagblad woensdag 8 juni 2011
|
|
2011 |
Ad RijkenEindelijk plan uitbreiding Sint-JanslyceumBrabants Dagblad vrijdag 21 oktober 2011 |
|
2011 |
Extra geld 'Sint-Jans'• Overschot van bijna negen ton voor sportzaal Empel naar krediet voor nieuwbouwplan Sint-Janslyceum Den Bosch.• Verdiepte aanleg nieuwe sporthal en ontwerp in stijl van architectonische Bossche School maakt nieuwbouw duurder.
Domiem van der Meijden | Brabants Dagblad donderdag 8 december 2011
|
|
2012 |
Domien van der MeijdenSt-Janslyceum bijna verderBrabants Dagblad woensdag 8 augustus 2012 | 22 |
|
2012 |
Sporthal Sint-Jans komt dichterbij• College kraakt serie zienswijzen buurtbewoners over bouwplan Sint-Janslyceum.• Zuidelijk parkeerterrein verkleind tot maat van bromfietsstalling van de school. • Aantasting groenstrook blijft beperkt
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad zaterdag 18 augustus 2012 | 25
|
|
2012 |
Vertraging voor bouw van Sint-Janslyceum• Gemeente Den Bosch stopt met mediation rond uitbreiding van Sint-Janslyceum en bouw van sporthal.• Partijen komen er samen niet uit, rechtsgang gaat verder met beroepsprocedure bij de rechtbank.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad woensdag 21 november 2012 | 28
|
|
2013 |
OMO: plan Sint-Jans niet raar• Kinderen van drie basisscholen zeker van plek op het Sint-Janslyceum in Den Bosch. Ook broertjes en zusjes hoeven niet mee te loten.• Rector Toine Veuger wil het niet hebben over discriminatie van leerlingen.
Tom de Louw | Brabants Dagblad donderdag 24 januari 2013 | 33
|
|
2013 |
Robèrt van Lith‘Den Bosch rommelt met plan Sint-Jans’
Brabants Dagblad woensdag 6 maart 2013 | 29
|
|
2013 |
Mieske van EckSint-Jans op lijst van 89 landelijke topmonumenten
Brabants Dagblad maandag 18 maart | 25
|
|
2013 |
Stad neemt risico met bouw St-JansCollege van B en W denkt dat Raad van State de visie van de rechtbank over bezwaren zal volgen.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad vrijdag 16 augustus 2013 | 29
|
|
2013 |
RedactieBuurtbewoners eisen stilleggen van bouw uitbreiding Sint-Janslyceum.Brabants Dagblad vrijdag 23 augustus 2013 | 29 |
|
2013 |
RedactieSint-Jans kan door met uitbreidingBrabants Dagblad vrijdag 6 september 2013 | 27 |
|
2013 |
Plan voor omgeving pas laterMedio oktober start de bouw van de uitbreiding van het Sint-Janslyceum.
Paul Roovers | Brabants Dagblad donderdag 19 september 2013 | 26-27
|
|
2015 |
Verbouwing Sint-Jans bijna afDEN BOSCH - De verbouwing aan het Sint-Janslyceum is aanbeland in de afrondende fase. In dit gedeelte komen twee gymzalen en daarbovenop komen er achttien nieuwe lokalen. Het andere deel van de verbouwing aan de Bossche school betreft het gebouw dat niet op de foto staat. Daarin komt onder meer een nieuwe kantine. Ook komen er nieuwe parkeerplaatsen. Het Sint-Janslyceum wilde al jaren uitbreiden om het groeiende aantal leerlingen te kunnen huisvesten. Die wens is nu bijna werkelijkheid.
Redactie | Brabants Dagblad donderdag 9 april 2015 | 21
|
|
2019 |
Ronald GlaudemansEen schoolvoorbeeld : Het Sint-Janslyceum en de Bossche SchoolBossche Kringen 6 (2019) 48-50 |
1994 |
RedactieSint-Janslyceum 75 jaarDrukkerij Van Gerwen | 's-Hertogenbosch 1994 |
|
2013 |
H.T.M. (Hugo) HeijkerHet buiten in de ban van het binnen : Het Sint-Janslyceum als gebouw van het plastische getals.l. | ISBN 90 9027 999 2 |
2011 |
Ruimtelijke onderbouwing Sint-JanslyceumHet college informeert de raad over de ruimtelijke onderbouwing voor het Sint-Janslyceum. Er is een bouwplan om ruimte te bieden aan leslokalen voor het Sint-Janslyceum, een sporthal en de buitenschoolse opvang van basisschool Het Bossche Broek. Het ontwerpbesluit en de ruimtelijke onderbouwing worden ter inzage gelegd nadat een aanvraag om een omgevingsvergunning is ingediend.
B&W Besluitenlijst dinsdag 26 april 2011
|
1961 | Sint-Janslyceum |
1985 | Sint-Janslyceum |
J.M.M. (Jan) van der Vaart, Inventarisatie Zuid (2008) 251-252